Partnerzy: LIVITY

Partnerzy: LIVITY
Nasze wydarzenie jest chyba najbardziej znane z zaangażowania w dbanie o zawodników przed i po starcie. Tym razem nie będzie inaczej!

Dzięki zaangażowaniu takich partnerów jak LIVITY na mecie będzie na Was czekać m. in. woda kokosowa. A do czego ta woda i jakie ma właściwości opowie najlepiej dietetyk kliniczny marki Livity Aneta Korzeniecka.

Odpowiednie nawodnienie to jedno z podstawowych determinantów udanego startu w każdej dyscyplinie sportowej. Szczególne znaczenie odgrywa w przypadku dyscyplin wytrzymałościowych, do których niewątpliwie należy zaliczyć biegi długodystansowe. 
Badania naukowe wskazują, iż utrata ok 4% płynów (dotyczące masy ciała zawodnika) z organizmu może wiązać się ze znacznym spadkiem wydolności - nawet o około 30%!
Na rynku jest wiele płynów przeznaczonych dla sportowców tzw. izotoników, które mają za zadanie nie tylko nawodnić organizm, ale również uzupełnić o utracone w trakcie biegu składniki mineralne (głównie sód), witaminy i glukozę. Zasadniczą wadą tego typu napojów jest dodatek licznych barwników, aromatów, stabilizatorów oraz słodzików (np. aspartam, acesulfam - K).

Sport kojarzony jest ze zdrowiem, dlaczego więc większość sportowców sięga po napoje przepełnione konserwantami? To prawda reklama dźwignią handlu, często najwięksi producenci oferują najgorsze jakościowo produkty i to nie za małe pieniądze…

A woda? Tak, woda jest tania, zdrowa, naturalna, bezpieczna i należy ją pić, jednak samo dostarczenie wody do komórek to za mało. 
Doskonałą alternatywą dla napojów izotonicznych przeznaczonych dla sportowców okazuje się być 100% woda kokosowa. Jest naturalna, nie zawiera sztucznych barwinków, aromatów i stabilizatorów. Dostarcza jedynie naturalnie występujących cukrów. Zawiera sód, magnez, potas, mangan, witaminę C, a niektóre (w zależności od źródła pochodzenia surowca) nawet wapń i żelazo. 

Niepodważalną zaletą wody kokosowej jest jej wolny od sztucznych dodatków skład. Nadmiar spożycia konserwantów i sztucznych słodzików może doprowadzić do bóli brzucha, rozwolnienia czy reakcji alergicznych. Niektórzy zwolennicy picia wody kokosowej twierdzą, że nawadnia nawet 10 x lepiej niż inne izotoniki. 
Z uwagi na średnią zawartość węglowodanów i sodu świetnie sprawdza się jako napój w sportach o średniej intensywności i umiarkowanym czasie trwania wysiłku. Po długotrwałym wysiłku, gdzie dochodzi do znacznej utraty elektrolitów i glukozy- można dodać do wody kokosowej odrobiny soli i zjeść garść rodzynek.